Hostinggroep Intelligent breidt activiteiten uit naar Denemarken

Naast haar activiteiten in België en Nederland kondigt Intelligent aan dat ze strategische overnames heeft gedaan in Denemarken. Met de overnames van DanDomain, Solido Hosting en de Jaynet Group betreedt Intelligent een nieuwe markt en land en wordt zo de grootste hoster van Denemarken.

Copenhagen.jpg

Consolidatiegolf breidt uit naar Scandinavië

Rond deze tijd vorig jaar kondigde Intelligent aan dat het, dankzij een fusie met het Nederlandse Sentia, een sterke marktpositie innam in de Benelux. Deze succesformule past Intelligent nu ook toe in Denemarken. Dankzij strategische overnames door zowel het SME-gedeelte van de groep (DanDomain door Combell) als het Enterprise-gedeelte (Solido Hosting en Jaynet door Sentia), wordt Intelligent één van de belangrijkste spelers in haar branche in Denemarken.

Door de overnames groeit het aantal medewerkers binnen de hele groep naar ongeveer 550. De verwachte geconsolideerde omzet voor 2016 bedraagt 95 miljoen euro. De groep heeft door de recente overnames nu 9 kantoren verspreid over 3 landen: Gent (BE), Hasselt (BE), Delft (NL), Nijmegen (NL), Amsterdam (NL), Nieuwegein (NL), Randers (DK) en Kopenhagen (DK).

Sterke merken als basis

De merken Solido Hosting en Jaynet worden in de loop van 2017 omgevormd tot Sentia. Zij bieden complexe hostingoplossingen op maat aan die voornamelijk gericht zijn op Enterprise-klanten. Beide zijn al marktleider in hun branche. Door de overname van Sentia zal hun strategie alleen nog maar worden versterkt en zelfs verder worden uitgebreid. Sentia kende een soortgelijke groei sinds 2014 in Nederland en België, met de consolidatiegolf die ze daar in gang heeft gezet.

Voor DanDomain, die in Denemarken één van de grootste hosters is en bovendien marktleider in e-commerce met haar eigen webwinkelproduct, blijft het merk ongewijzigd. De sterke naam en visie wordt daar verdergezet en samen met Combell wordt er de komende jaren gewerkt aan nog sterkere producten en een uitrol van nieuwe hostingoplossingen in de Benelux. DanDomain heeft op dit moment meer dan 75.000 klanten en is marktleider in managed applications, met bv. een marktaandeel van meer dan 20% in Office 365 in Denemarken.

Grote stap in groeiambities

De overnames passen in de strategie en ambities van Intelligent om op middellange termijn door te groeien tot één van de grootste Europese hostinggroepen en wordt hierin ondersteund door groeikapitaal verschaft door het management en door Waterland Private Equity. De keuze voor Denemarken is logisch, omdat het een gelijkaardige markt is als de Benelux én het bovendien een goede uitvalsbasis is voor verdere groei in andere Scandinavische landen.

De succesvolle consolidatiegolf die we uitvoeren in de Benelux en nu in Denemarken, eind 2015 gestart samen met Waterland, stelt ons in staat om onze visie op kwaliteit en sterke producten verder uit te dragen in Europa. De Deense markt is gelijkaardig aan die waar we nu al op actief zijn en was dus voor ons een logische keuze. We maken nu al een goede start doordat we vertrouwde merken als DanDomain, Jaynet en Solido Hosting mogen verwelkomen in de groep. Jonas Dhaenens, CEO Intelligent

Intelligent stelt in Denemarken ook een sterk managementteam samen om de toekomstplannen verder uit te voeren. Voor de SME-tak van de groep wordt Ronnie Bach Nielsen (huidig CEO DanDomain) aangesteld als Managing Director, voor Enterprise zal deze rol vervuld worden door Michael Meister (huidige CEO Jaynet).

Jonas Dhaenens (CEO & Co-Founder Intelligent), Jakob Kjærgaard (Founder Jaynet), Ian Zein (MD Enterprise Hosting Intelligent, Co-Founder Sentia), Michael Meister (CEO Jaynet, new MD Sentia Denmark)

Ronnie Bach Nielsen (CEO & Co-Founder DanDomain), Frederik Poelman (MD SME Hosting Intelligent), Ken T. Boye (Co-founder DanDomain), Jonas Dhaenens (CEO & Founder Intelligent)

Claus Kuno (CFO Jaynet), Jakob Kjærgaard, Ian Zein, Michael Meister, Bo Erichsen (CTO Jaynet), Morten Jensen (Sales & Marketing Director Jaynet)

DanDomain